Mammakarzinom

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SandraNZ

SandraNZ

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Hallo Zusammen,
leider haben mich die Sorgen um Scratty, unsere Siamkatze, hergefuehrt...
20200828_220442.jpg



Scratty ist app. 10 Jahre alt- wir haben sie vor ca. 4 Jahren "geerbt", weil ihr alter Besitzer, ein Hobby Zuechter, verstorben ist, und seine Witwe wollte die Siamkatzen nur loswerden- ein Maul mehr oder weniger zu fuettern machte uns nichts aus, daher nahmen wir sie gerne auf! Madame war gleich die Queen- in ihrem alten Leben hatte sie wohl etliche Shows in NZ und Australien gewonnen- bei uns wurde sie gleich umbenannt- "Scratty' passte viel besser als "Kiara" . Und was eine Diva sie ist! Aber eine ganz Suesse...

Nun ja- Scratty wurde von uns geimpft, und nach ca. 1 Jahr der erste Schock- Notfall zum Tierarzt, sie war ganz gelb- es wurden keine roten Bluetkoerperchen mehr produziert.! Es war touch and go, doch gluecklicherweise hat sich ihr Zustand wieder gebesser- sie war eine Woche in der Tierklinik im Sauerstoffzelt, ihr Koerper fing wieder an, rote Blutkoerperchen zu produzieren und sie war schliesslich wieder die Alte! 3- monatliche Blutkoerperchen- Zaehlungen waren immer im gruenen Bereich.

Dann, vor ca. 1 Jahr- ein Knoten an der Zitze. Ab zum Tierarzt, Knoten wurde entfernt- zum Glueck war er gutartig!

Dann, kurz vor Weihnachten, entdeckten wir wieder 2 kleine Knoten- wieder neben einer Zitze. Diese wurden vor 2 Wochen entfernt- diesmal jedoch schlechte Nachrichten: boesartig! Die Aerztin schnitt alles raus was sie konnte, der Laborbefund war dann ernuechternd: zwar wurden die beiden Tumore komplett erwischt mit keinen weiteren Befunden am Rand der Masse, doch anscheinend wurden Krebszellen in der Lymphfluessigkeit festgestellt...

Heute nun war Scratty wieder beim TA, Faeden ziehen und Roentgenbilder machen von der Lunge- zum GLueck scheint diese nicht befallen zu sein! Die entgueltige Antwort bekomme ich erst in 2 Tagen, da noch ein weiterer Exporte ueber die Bilder schauen will, aber soweit konnte nichts auffaelliges gesehen werden.

Jetzt koennen wir nur hoffen, dass der Experte nichts in der Lunge findet und der Krebs doch noch nicht gestreut ist... Scratty ist fit und munter, zeigt keinerlei Anzeichen irgendeiner Krankheit.

Alle Daumen und Zehen werden nun gebraucht...
 
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Was für eine hübsche Katze! Die arme Maus hat ja schon einiges durchgemacht...ich drücke ganz fest die Daumen, dass der Krebs nicht gestreut hat und es Scratty bald wieder besser geht!
 
Ich drücke Euch auch fest die Daumen. 🍀
 
Daumen sind gedrückt
 
Herzlich Willkommen und
Daumen und Pfoten Drücker von uns🐾
 
Hallo Zusammen,
ein kleine supdate von uns: die Roentgenbilder haben gezeigt, dass die Lunge nicht befallen ist- gute Nachrichten! Scratty ist fit, und hungrig wie immer. Diese Woche nun kommt das Gesperach mit der Tieraerztin, was wir weiter machen- ich habe viele pro und Cons bzgl. Chemo gehoert...?
 
Das hört sich doch gut an.
Weiterhin alles Gute für Euch.
 
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Ich drücke euch ganz doll die Daumen! Wir haben bei unserer Katze keine chemo gemacht. Kann dir also leider nicht sagen ob es bei uns etwas gebracht hätte. Die Meinungen gehen dahin auch sehr auseinander.
 
Hallo Zusammen,
ich habe gestern die Diagnose & Empfehlungen von einem australischem Onkologen bekommen (es gibt keinen in NZ)- wemn es interessiert- leider in English, aber trotzdem sicherlich empfehlenswert da einige Studien & Therapiemoeglichkeiten angesprochen werden.
Wir haben jetzt das Problem dass es bei uns keine Ultraschall - Moeglichkeit fuer Katzen gibt ( naechste ist 5 Stunden Fahrt weg), das gleiche fuer einen Tierarzt, der die Leisten entfernen kann:confused:
Scratty & Auto fahren geht garnicht- wir fahren schon immer 45 Minuten zum Tierarzt...die Tieraerztin versucht nun einen "Menschenarzt" zu finden, der den Ultraschall machen kann- und spricht mit Kollegen bezueglich der Op...
So ist das halt wenn man am Ende der Welt wohnt...

Diagnosis: Intermediate grade mammary carcinoma
Summary of case history and bloodwork
Scratty had a mammary mass removed in 2019 which was diagnosed as an abscess. In January 2022,
she presented for mass excision and it was found that there were multiple swellings present in the 4th right
mammary gland. Scratty’s owner elected to remove the masses and another mass was identified in the 5th
gland so that was also removed as part of one large excision. Histopathology diagnosed both mammary
masses (10mm and 15mm diameter) as intermediate grade 2 mammary adenocarcinomas with a mitotic
rate of 21/10hpf, lymphatic invasion and marginal deep excision (<1mm). Bloodwork was described
unremarkable prior to surgery. Thoracic radiographs did not definitively identify pulmonary metastatic
disease. Scratty is not reported to be taking any medications at home and is assumed to be currently well.
Further staging
• Abdominal ultrasonography should be performed to look for evidence for metastases prior to any further
surgical intervention.
• If mammary strip surgery is performed, regional lymph nodes should be identified (if possible) and
submitted separately for examination.
• Before chemotherapy is instituted (if chosen), updated haematology, complete biochemistry and
urinalysis (with culture, if indicated to detect any subclinical UTI, common in cats with cancer) is
recommended.
Tumour behaviour and important prognostic factors
There are multiple studies outlining the behaviour and prognostic factors of mammary
adenocarcinomas in cats. In brief the factors found to influence survival with surgery as the only treatment
are as follows.
The signalment factors shown to be prognostic for survival after surgical resection of mammary
carcinoma are breed (Siamese had shorter survival times than DSH in one study), and age (older cats
having worse survival rates). Scratty is a Siamese and is of middle age.
Staging is a predictor of survival for cats after surgery for mammary carcinoma; by this scheme in cats
the finding of metastasis at diagnosis was highly associated with poor survival following surgery. Based
on her tumour measurements and assuming no metastases are found on further staging, Scratty has two
stage I carcinomas (<2-cm diameter). Overall, cats with stage I tumours have median tumour control
after complete surgery alone of 29 months (compared to 12.5 months for cats with stage II tumours).
(Reminder: median = half the cats do better, half the cats do worse – it is a midpoint, not what will
happen to a given individual.) Scratty’s carcinoma is very narrowly excised and I consider that her
excision is realistically/biologically incomplete.
When histopathology is used to grade tumours, there also appeared to be prognostic value, independent
of stage. In a histopathology study, criteria including lymphovascular invasion, abnormal nuclear form,
and high mitotic count were independently able to predict survival. A new grading system that
combined each of these factors (the presence of any one of these factors meant the tumour was grade 2,
and any 2 factors meant grade 3) showed median survival times of 31 months for grade 1; 14 months
for grade 2; and or 8 months for grade 3 carcinomas. By this scheme, Scratty’s tumour has been graded
as grade 2. In another study, the presence of necrosis within the tumour and an increasing number of
mitotic figures were associated with shorter survival; there was lymphatic invasion described in
Scratty’s tumour, and the mitotic rate is moderate.
Involvement of the regional lymph node and/or lymphovascular emboli were both independent
indicators of poor survival in another study; lymphatic invasion is reported for Scratty. So, Scratty’s
tumor presents a conundrum; her carcinoma is low stage but intermediate grade, and has obvious
lymphatic invasion (which is an independent predictor of poor outcome after surgery alone).
Summarizing, the positive factors are that her tumours are low stage (stage 1). On the negative side,
her tumour grade is intermediate. The additional negative factor is that the carcinoma is very narrowly
(realistically incompletely) excised. Currently it is not known whether she is free of macroscopic metastasis,
pending imaging).
 
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  • #10
Teil 2:

Prognosis for the patient with no further treatment
Uncertain: the reported median survival times for cats with stage 1 tumours like Scratty’s are 29-31
months with complete excision, but for intermediate grade carcinomas, the median survival is 14 months
with the same treatment.
Treatment options:
Preferred treatment option
Primary treatment modality
Feline mammary carcinomas are invasive and the high rate of lymphatic involvement usually
mandates aggressive treatment. The extent of surgery appears to play a role in reducing local recurrence
and improving survival times. Early studies that looked at the effect of conservative surgery (the affected
gland and adjacent tissue) compared to radical surgery (unilateral or bilateral mastectomy) found there was
no difference in survival between the two groups, but the time to local recurrence was considerably less in
the cats that were treated conservatively.
However, a recent publication (107 cats) found that the risks for local recurrence (20% vs. 47%)
and metastasis (36% vs. 55%) were lower in cats treated by bilateral vs. unilateral mastectomy. Cats treated
by bilateral mastectomy had longer survival times (progression-free survival; 17.8 vs.9.5 months and
disease-specific survival; 37.5 vs. 15.6 months). In this study, the finding of lymph node metastasis at
surgery increased the risk for death from mammary cancer, but 13 of 41 (31.7%) cats with lymph node
metastasis and treated by bilateral strip mastectomy did not develop further metastasis. Some of those cats
received chemotherapy, and the use of chemotherapy was found to reduce the risk for death in all cats.
Removal of additional mammary tissue will also remove precancerous lesions in Scratty, and
therefore reduce the risk of new mammary tumours arising. It would be worth considering staged, bilateral
mammary strip surgery with deep fascial removal to ensure local control is complete. At the same time,
removal of the inguinal lymph nodes would help determine if these contain metastatic disease.
If that surgery were performed, according to the studies above, based on grade, Scratty has a 50%
chance of surviving longer than 14 months.
Adjunctive treatment
Chemotherapy for mammary adenocarcinoma has been evaluated in some studies. Chemotherapy
has been shown to be beneficial in cats whose tumours cannot be completely resected or are high stage (this
doesn’t mean that chemotherapy absolutely isn’t beneficial for any cats with low stage completely resected
tumours, but because many of these cats may have long survival with surgery alone, it is difficult to show
a statistical difference). As she has a stage I carcinoma, based on stage alone, Scratty may have a reasonable
outcome without chemotherapy.
Two studies totaling 49 cats evaluated cats receiving doxorubicin following surgery for mammary
carcinoma. The overall median survival was 14.7 months in one study and 15.1 months in the other. Cats
with stage III disease had a median survival of 13.7 months in one study and 9.4 months in another,
(compared to less than 3 months with surgery alone) which seems to imply benefit from doxorubicin
chemotherapy for cats with advanced disease. In one study, cats with stage II disease that had not been
previously treated with surgery had the longest survivals, with a median of 18 months. As she has no
evidence for renal disease (pending confirmation by urinalysis), doxorubicin chemotherapy could be an
option to consider.
A recent small study evaluated mitoxantrone given after surgery to 12 cats and median survival was
15.7 months, but 6 of the cats had stage I carcinomas which would be expected to result in longer survival
with surgery alone. In none of the studies was tumour grade evaluated. Cyclophosphamide is a very active
agent in human patients with breast cancer, but in one study in cats, it did not greatly affect survival after
surgery; however, we have been increasing the dosage of that drug in cats, and it may have greater efficacy
than was previously reported. Carboplatin has anecdotally been associated with responses in unresectable
mammary carcinomas in cats. Neither cyclophosphamide nor mitoxantrone has renal toxic effects;
carboplatin is not renal toxic, but is excreted renally; again, should not be a concern for Scratty.
Supportive treatment
If chemotherapy is chosen after further surgery, Scratty has not been inappetent, but if that occurs
during therapy, antiemetics (metoclopramide, or maropitant) and appetite stimulants (such as
cyproheptadine or mirtazapine orally) may help. Another antiemetic for Scratty’s owners to administer at
home would be ondansetron, as it is absorbed across the oral mucous membranes and does not need to be
swallowed (just placed into the mouth and held closed for 5 seconds; which may be easier due to her
demeanor).
Fluids (50 to 100 ml) given subcutaneously at each chemotherapy (and particularly doxorubicin)
administration may help maintain renal function in case of inappetence after therapy.
Less costly treatment alternative
Additional surgery may be sufficient for controlling the present tumour, and would probably be
least expensive.
Palliative treatment alternative
NSAIDs or Prednisolone may provide some palliation in the end stage of disease.
Additional comments
Scratty is at risk for developing a recurrence due to the extremely narrow surgical margins on these
stage 1 mammary carcinomas. In addition, there is likely to be precancerous changes which put her at risk
for developing new carcinomas in the other glands; therefore, staged bilateral full-chain mastectomy would
be the best way to reduce that risk and based on the study outlined above, to prolong her survival. Removal
of the local draining lymph nodes would also be recommended to screen for (and if present, remove)
macroscopic metastatic disease.
The presence of lymphatic invasion and the moderate mitotic index of her tumour means that using
postoperative chemotherapy after that surgery could be considered. In such situations (stage 1, but grade 2
carcinoma), some owners may question the worth of chemotherapy, and I pose the dilemma as follows: If
the client’s approach is, “Can we get by without chemotherapy, or can we know that chemotherapy will
help?” then the answer is that Scratty may have long survival without chemotherapy (especially if staging
tests show no evidence of spread) and she may show no improvement in survival with chemotherapy,
although there is a risk of metastasis; however, if the client’s approach is, “I want to do the best thing to
ensure that Scratty’s chances of remaining disease free are maximized” then the answer is chemotherapy
could improve her chances.
Consultant: Penny Thomas BVSc Hons1 MANZCVS FANZCVS (Veterinary Oncology)
Registered Specialist in Veterinary Oncology
 
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  • #11
wow, da hat sich aber echt einer bemüht. Danke für die Infos.
 
  • #12
Hallo Zusammen,
so- ein paar updates von Scratty! Wir haben den Abdomen- Ultraschall machen lassen- alles sah gut aus, es hat nichts sichtbar gestreut- daher haben wir beschlossen, mit der Op weiterzumachen. Am Dienstag wurde Scratty die rechte Milchleiste entfernt ( wo der Tumor drin sass), sie hat alles gut ueberstanden!

Unser tapferer Kaempfer:love:
 
  • #13
Scratty am Mittwoch
 

Anhänge

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  • #14
Hey, wie geht es Scratty jetzt? Hat sie sich von der OP gut erholt?
Hier in DE wird bei Mammakarzinom empfohlen, die zweite Milchleiste ebenfalls (auch ohne Befall) entfernen zu lassen, das erhöht die durchschnittliche Überlebenszeit um etwa 50%. Kommt aber natürlich immer auf den Einzelfall drauf an. Ich drück jedenfalls die Daumen, dass alles raus ist und kein Rezidiv kommt
 
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  • #15
Danke fuer's Daumen druecken- Scratty geht es soweit gut, hat die erste op gut ueberstanden- es wurden keine Krebszellen in der Leiste gefunden. Die zweite wird in ca. 3 Wochen auch noch entfernt...
 
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  • #16
Bei unserer Yuma wurde vor 5 Jahren 2 knoten bösartig und 2 halbe Milchleisten entfernt. Jetzt ist sie 16 und wird am Montag erneut operiert ob Zyste oder Tumor wird sich erst während der op rausstellen….. Ich will Mut machen denn die Prognose war schlecht und trotzdem waren dazwischen 5 Jahre 😊 alles gute Manu
 
  • #17
Danke fuer deine Nachricht- Scratty hatte gestern ihre zweite grosse OP, ich habe sie eben vom TA abgeholt- hoffen wir dass keine Krebszellen gefunden werden! Es geht ihr soweit sehr gut- beschwert sich lautstark, das ist immer ein gutes Zeichen;)
 
  • #18
Hallo Zusammen, endlich mal gute Nachrichten- alle Befunde von Scratty (2. Leiste und Lymphknoten wurden ja entfernt) waren negativ! Zwar hat sie sich ein kleine Post-OP Entzuendung zugezogen und brauchte Antibiotika, aber inzwischen ist alles wieder gut verheilt. Jetzt koennen wir erstmal nicht mehr machen als abwarten und hoffen dass nichts wiederkommt.🤞
 
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  • #19
Hallo Zusammen,
Leider mit keinen guten Neuigkeiten mit Scratty: vor 2 Wochen habe ich ein paar Knubbel- harte sowohl weiche- am Unterbauch gefunden. Sofort habe ich eine Termin beim TA gemacht (wir haben auch hier extremen Tierarzt- mangel daher dauerte es 2Wochen). Als ich dann mit Scratty dort war haben wir festgestellt dass beide Hinterbeine Oedeme hatten- also angeschwollen waren. Die weichen knubbel waren geschwollene Lymphknoten. Ein Roentgenbild und komplettes Blutbild zeighten dass Lunge ok war, Nieren und alle anderen Werte waren auch ok. Die Tieraerztin hoffte dass es sich um eine Infektion handelte, daher gab es Metacam und Antobiotika fuer 4 Tage und taegliches Beine- massieren. Heute hatte ich dann einen Termin zum Ultraschall- und hier haben wir leider den Tumor entdeckt. Er sitzt ganz hinten am Abdomen, und schnuert eine Ader etwas zu ( daher die geschwollenen Beine). Der Tumor sitzt so bloed dass der TA meinte eine Biopsy waere sehr risikoreich ( wegen der naehe zu der Haupt- Ader), der Tumor ist regelrecht um die Ader rumgewickelt. Der TA (und er ist einer der besten in der Stadt) sagte eine Chemo waere ohne biopsy risikoreich und er wuerde es nicht machen. Er schlug for weiterhin Metacam zu benutzen ( da es scheinbar den Tumor- wachsum bremsen kann), wollte sich aber auch noch mit Kollegen beratschlagen.
Das gefaehrliche ist nun auch dass der Tumar recht nach an der Blase/Harnleiter und Enddarm liegt- wenn er weiter waechst und den "Ausgang" blockt koennen wir nichts mehr tun...
Was habe ihr fuer Erfahrungen mit Chemo- ich bin mir auch sicher ich hatte irgednwo etwas gelesen von einem Mittel was Tumore im Wachstum beschraenkt oder diese sogar verringert.
Fuer alle Info oder links waere ich dankbar!
 

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